Etappe 9: van Quentar naar Granada

20 november 2023 - Granada, Spanje

Maandag 20-11-23

Etappe 9:  Quentar naar Granada (22 km)

Toen ik gisteravond de plaatselijke bar binnenstapte, zaten Tyler en Valeda al aan de bar en hebben we weer samen gegeten en gedronken.

Daarna afscheid genomen van elkaar aangezien vandaag hun laatste wandeldag is en de kans klein is dat ik hun morgen nog zie in Granada.

Vanmorgen op mijn gemak in het sfeervolle hostel een kop thee gedronken en daarna in de bar van gisteravond een ontbijt genomen.

Om 8.45 uur ga ik op pad en loop het eerste half uur door een vallei naar het dorpje Dudar.

Daarna ga ik de bergen in en al vrij snel kom ik aan bij “Las Torres del Canal de los francessen”. De ruïnes van het Franse kanaal, gebouwd om water van de rivier Aguas Blances naar de mijn in Lanchadel Genil te transporten.

DSC01159

Het wordt wat eentonig maar wederom geniet ik met volle teugen van de omgeving.

DSC01160DSC01163

DSC01168

Vlak voor Granada zie ik de 17e eeuwse abdij “del Sacromonte” liggen waar ik nog net voor sluitingstijd arriveer.

DSC01171
Krijg bij de entree een mooie stempel voor in mijn credential en als ik wil betalen krijg ik te horen: “la entrada para un peregrino es gratuita”, of te wel, voor een pelgrim is de entree gratis😊.

DSC01186DSC01175DSC01179DSC01180

DSC01182
Na de bezichtiging van deze abdij eet ik mijn broodje op dat ik gisteren over had en loop daarna richting Granada.

Bij de ingang van deze stad zie ik op de berg het bekende Alhambra liggen, dat ik morgen ga bezoeken.

DSC01191

Het is druk in deze stad met veel toeristen. Zie ook veel mooie oude gebouwen

DSC01195
en uiteraard heeft Granada ook een kathedraal waar ik ook weer een stempel bekom voor in mijn credential.

DSC01201

DSC01198

Om 15.15 uur kom ik aan in het hostel waar ik 2 nachten zal verblijven en zal ik voor de eerste keer op deze Camino een kamer delen met in ieder geval 1 andere persoon.

Op de vijfde verdieping op het dakterras in de zon vervolgens mijn blog van vandaag geschreven.

Het was weer een mooie dag en ben weer benieuwd wat de dag van morgen mij gaat brengen.

1. Jos Solberg:
    20 november 2023
    Geweldige landschappen op je route Noud en Granada is adembenemend! Ik kwam er aan vanuit Malaga... Buen Camino, Jos
  2. Noud Jacobs:
    20 november 2023
    Dank je Jos en begrijp ik het goed dat jij de Camino Mozarabe gelopen hebt vanuit Malaga?
  3. Gerard Staals:
    20 november 2023
    Ik benijd je enorm om door zo'n mooie historische landschappen te lopen. Maar het is je van harte gegund. Ik loop virtueel met je mee. Groet. En Buen Camino!
  4. Noud Jacobs:
    Leuk dat je (virtueel) mee loopt Gerard.👍
  5. Esther:
    20 november 2023
    Ha pap, leuk om je verhalen weer te volgen (lees ze iedere avond :)). Granada is heel mooi en Alhambra prachtig, geniet ervan!
  6. Noud Jacobs:
    Hoi Esther,
    Leuk om te horen dat je de verhalen leest (is geen verplichting hoor🙃).
    Ik wist niet dat jij ook in Granada bent geweest.
  7. Jules Jacobs:
    Ha pap,

Prachtige omgeving en erg mooie foto’s 👌🏻.

Groet,
    Jules
  8. Noud Jacobs:
    Dank je Jules.
  9. Fred Roethof:
    21 november 2023
    Hai Noud, mooi verhaal! Ben benieuwd hoe je je route iedere keer weet. De bordjes zijn m.i. niet altijd even consequent. Als eens meer natuur gezien dan bedacht😂?
    Fred
  10. Noud Jacobs:
    Hoi Fred,
    In de meeste gevallen is de route middels gele pijlen goed aangegeven en anders helpt de app MAPY.cz mij en af en toe loop
    Ik ook wat extra meters😅.
  11. Dion:
    Hoi Noud,
    Wat een uitgestrektheid en rust. Toch wel even iets anders dan bij ons. Geniet er maar van. Alle politieke debatten blijven je bespaard, wat een zegen!
    We blijven je volgen.
    Groet, Dion
  12. Noud Jacobs:
    21 november 2023
    Goed om te horen dat jullie mij blijven volgen en dat ik niets mis aangaande de politieke debatten.🙃