Etappe 27: van Torrefresneda naar Merida

23 april 2024 - Mérida, Spanje

Dinsdag 23-4-24

Etappe 27:  Torrefresneda naar Merida (26,2 km)

Gistermiddag van Hyunsoon een kadootje gekregen:  een speldje van het Jeju paard.

DSC02426
Dit paard komt van het Jeju-eiland in Zuid-Korea (waar Hyunsoon ook woont) en dit speldje is het beeldmerk van de “Jeju olle trail”. Deze trail (op het Jeju/eiland) is 425 km lang en Hyunsoon heeft die 5 keer gelopen. Bijzonder aardig dat ze mij dit speldje geeft hetgeen een leuk aandenken is.

Maak nog een ommetje in de avond door dit witte dorpje en geniet van de mooie kleuren van de lucht en de volle maan.

DSC02429

Vannacht verbleven we met 5 pelgrims in de Albergue: 2xJapan, 1xZ-Korea, 1xSpanje en 1xKepel.

Nadat ik afscheid heb genomen van Hyunsoon en een selfie met haar gemaakt heb,

IMG_2207
neem ik een ontbijt in de plaatselijke bar.

Om 7.30 uur start ik met de wandeling, die voor het grootste deel parallel loopt aan een snelweg.

DSC02434
Zie meerdere borden van projecten in het arme Extramedura die gefinancierd worden door de EU.  Zo weten we tenminste waar een deel van onze bijdrage aan de EU naar toe gaat 😊

.DSC02430
Eerste deel bestaat m.n. uit grote percelen landbouwgrond,

DSC02431DSC02436
maar daarna gelukkig ook mooie steeneiken  bij een poel.

DSC02442
Na 1,5 uur arriveer ik in San Pedro de Merida.

DSC02438
In een winkel koop ik wat fruit en zie daarna de “krasse knarren” uit Japan op een bankje zitten. Heb veel bewondering voor deze 2 pelgrims die op hun oude dag (75 en 76 jaar) van Almeria naar Santiago lopen (1400 km🙃).

Daarna loop ik verder naar Trujillanos, waar ik pauzeer en koffie drink.

DSC02445
Het laatste deel van de route gaat gelukkig over een binnenweg en zie ik weer veel olijfbomen.

DSC02446

DSC02448
Regelmatig zie ik dat ze de olijfbomen aan het snoeien zijn.

DSC02449
In het drukke Merida loop ik naar het “Museo Nacional de Arte Romano” om een stempel te halen voor in mijn credential.

Deze stad is bekend om zijn Romeinse bezienswaardigheden.

DSC02459

Om 14.00 uur loop ik over de Romeinse  brug en sluit daarmee mijn Camino Mozarabe af.

DSC02462

Als ik dit schrijf zit ik in de bus naar Zafra en ga morgen naar Sevilla waar vanuit ik donderdagmorgen terug vlieg naar Nederland.

1. Riky Hendricks:
    23 april 2024
    Goede reis terug en bedankt voor je mooie berichten! Tot ziens!
  2. Noud Jacobs:
    23 april 2024
    Dank je Riky. Hasta la Viesta.
  3. Ger Lenssen:
    Hoi Noud,
    Het zit er op de camino Mozarabe.
    Bedankt voor het 'meelopen' op deze hele mooie route. Nu je op weg bent naar huis kun je nadenken over een volgende camino. Ik denk dat deze er wel komt.
    Kom goed thuis.
  4. Noud Jacobs:
    23 april 2024
    Dank je Ger en leuk dat “mee liep”.
    Ik wens je veel plezier op je wandelingen in Luxemburg.
  5. Dion:
    Hoi Noud,
    Weer een puike prestatie. We hebben dagelijks genoten van je verhalen en de mooie foto's.
    Ga er vanuit dat je er op de terugweg wat vaart achter zet, zodat je zondagmorgen voor de repetitie kunt opbouwen. Je hebt nog wat in te halen!
    En... we verwachten natuurlijk nog wat leuke kiekjes uit Sevilla, wellicht van plaatsen waar we gezamenlijke herinneringen aan hebben.
  6. Noud Jacobs:
    23 april 2024
    Hoi Dion, bedankt voor je reactie en maak je geen zorgen voor zondagmorgen. Ik zal er zijn en laat jullie niet in de steek😊,
  7. Miets:
    Top gedaan Noud, goede thuisreis 👍
  8. Noud Jacobs:
    Merci Miets.
  9. Achim:
    23 april 2024
    Hola Noud,war eine schöne Pilgerreise mit vielen sehr schönen Bildern.Du hast mir echt Geschmack darauf gemacht. Gute Heimfahrt
  10. Noud Jacobs:
    Danke Achim und ich bin gespannt, wann du den Camino Mozarabe gehen wirst 😊
  11. Jos Solberg:
    23 april 2024
    'De weg is het doel', maar de aankomst in Merida was een mooie beloning...toch? Bedankt voor de prachtige beelden en 'hasta la vista' amigo...
  12. Noud Jacobs:
  13. Veronica Herias:
    23 april 2024
    Muy Bien Noud. Relatos y fotos impresionantes. Muchas Gracias!
    Felíz retorno a frío y lluvia en los Países Bajos :-)
  14. Noud Jacobs:
    24 april 2024