Etappe 8: van La Peza naar Quentar

19 november 2023 - Quéntar, Spanje

Zondag 19-11-23

Etappe 9: La Peza naar Quentar (28,5 km)

Gisteravond samen met Tyler Lucas en Valeda Scribner gezellig gegeten in de plaatselijke bar. We bestelden ieder een glas rode wijn en tot onze verrassing kreeg je daar een flinke hoeveelheid tapas er bij geserveerd.

IMG_0185
Daarna nog meerdere glazen wijn besteld waarbij we telkens een bordje tapas erbij kregen waardoor we ook voldoende gegeten hadden als avond eten.

Vanmorgen om 7.50 uur gestart met de wandeling die het eerste stuk vrij stijl omhoog gaat. Door de laag staande zon, zie ik mijn schaduw naast mij op de rotsen en lijkt het of we met zijn tweeën lopen.😊

DSC01124

Het eerste uur is de omgeving mooi en kijk ik ver weg in de omgeving.

DSC01116

Daarna krijg ik ruim 1,5 uur een minder prettig pad om op te lopen in een geul met veel losse stenen in de bergen met grote sparren. Het is ook behoorlijk fris aangezien de zon dit pad nu nog niet bereikt.

Om 10.30 uur kom ik aan bij Puerto de Blancarer, waar ik een stop maak om fruit te eten.

Daarna wordt zowel het pad als de omgeving veel mooier. Zie nu ook regelmatig motorrijders en mountainbikers op deze zondagmorgen.

DSC01132

DSC01134
Ik zie nu ook de toppen van de bergen van Siërra Nevada waar al een beetje sneeuw op ligt.

DSC01141

Het is een pittige wandeling vandaag met behoorlijk hoogteverschillen: start op 1000 m in La Peza, stijg dan tot 1400 m, waarna ik weer daal naar 850 m.

Rond de middag ontbijt ik in de natuur. Vandaag kom ik geen dorpen en ook geen horeca tegen op mijn pad.

Op een gegeven moment loop ik door rotspartijen van witte stenen die voor een bijzondere kleurschakering zorgen.

DSC01143

DSC01144
Het laatste stuk is een flinke afdaling via een mooi pad en prachtige vergezichten.

DSC01148

DSC01149

Ook vandaag zie ik regelmatig olijfbomen met veel olijven aan die volgens mij binnenkort geoogst kunnen worden.

DSC01150

Om 15.30 uur ben ik blij dat het er op zit voor vandaag en check ik in bij het hostel in Quentar. Ben benieuwd of ik Tyler en Valeda vanavond nog zie.

1. Cees:
    Prachtige beelden Noud !
  2. Noud Jacobs:
    Dank je Cees.
    Deze Camino is perfect om die nu te lopen. Heerlijk weer en geen regen.
  3. Ger Lenssen:
    Hoi Noud,
    Als of ik er zelf weer loop. Prachtig foto's met zoveel herkenning. Heel mooi
  4. Noud Jacobs:
    Hoi Ger,
    Leuk om te horen. Denk dat er hier sinds 2018 (toen jij deze Camino gelopen hebt) ook niet veel veranderd is.
    Bijzonder dat er ook zo weinig pelgrims zijn op deze nog vrij nieuwe Camino. Is voor deze tijd van het jaar ideaal om te lopen.