Etappe 8: van La Peza naar Quentar

19 november 2023 - Quéntar, Spanje

Zondag 19-11-23

Etappe 9: La Peza naar Quentar (28,5 km)

Gisteravond samen met Tyler Lucas en Valeda Scribner gezellig gegeten in de plaatselijke bar. We bestelden ieder een glas rode wijn en tot onze verrassing kreeg je daar een flinke hoeveelheid tapas er bij geserveerd.

Daarna nog meerdere glazen wijn besteld waarbij we telkens een bordje tapas erbij kregen waardoor we ook voldoende gegeten hadden als avond eten.

Vanmorgen om 7.50 uur gestart met de wandeling die het eerste stuk vrij stijl omhoog gaat. Door de laag staande zon, zie ik mijn schaduw naast mij op de rotsen en lijkt het of we met zijn tweeën lopen.😊

Het eerste uur is de omgeving mooi en kijk ik ver weg in de omgeving.

Daarna krijg ik ruim 1,5 uur een minder prettig pad om op te lopen in een geul met veel losse stenen in de bergen met grote sparren. Het is ook behoorlijk fris aangezien de zon dit pad nu nog niet bereikt.

Om 10.30 uur kom ik aan bij Puerto de Blancarer, waar ik een stop maak om fruit te eten.

Daarna wordt zowel het pad als de omgeving veel mooier. Zie nu ook regelmatig motorrijders en mountainbikers op deze zondagmorgen.

Ik zie nu ook de toppen van de bergen van Siërra Nevada waar al een beetje sneeuw op ligt.

Het is een pittige wandeling vandaag met behoorlijk hoogteverschillen: start op 1000 m in La Peza, stijg dan tot 1400 m, waarna ik weer daal naar 850 m.

Rond de middag ontbijt ik in de natuur. Vandaag kom ik geen dorpen en ook geen horeca tegen op mijn pad.

Op een gegeven moment loop ik door rotspartijen van witte stenen die voor een bijzondere kleurschakering zorgen.

Het laatste stuk is een flinke afdaling via een mooi pad en prachtige vergezichten.

Ook vandaag zie ik regelmatig olijfbomen met veel olijven aan die volgens mij binnenkort geoogst kunnen worden.

Om 15.30 uur ben ik blij dat het er op zit voor vandaag en check ik in bij het hostel in Quentar. Ben benieuwd of ik Tyler en Valeda vanavond nog zie.