Extra dag in Cordoba

13 april 2024 - Córdoba, Spanje

Zaterdag 13-4-24

Gisteravond samen gegeten met Rien en Marie-Hélène die beiden vandaag verder lopen op hun Camino richting Santiago de Compostella. Het is leuk om Marie-Hélène (als Francaise) Engels te horen praten en ze doet mij denken aan de Engelse politieman uit de serie Alo Alo die op een bijzondere manier Frans praat. Marie-Hélène praat bijzonder Engels 🙃.

In het hostel op de sfeervolle binnenplaats nog een “vino tinto” gedronken voordat ik het bed in duik.

Op deze vrije wandeldag kan ik uitslapen en ik slaap door tot dat de wekker gaat om 8.15 uur. In de bar om de hoek neem ik het typisch Spaans ontbijt: café con leche en geroosterd brood met tomaat, olijfolie en zout.

Aangezien ik het ticket voor de Mezquita voor 11.00 uur heb gekocht, heb ik alle tijd om nog door het oude Joodse centrum te lopen.

Op de sfeervolle binnenplaats bij de Mezquita koop ik een audio gids voor in de Mezquita.

Om 11.00 uur ga ik naar binnen en ga genieten van al dat mooi’s in deze moskee-kathedraal.

Eerst bezoek ik het Moskee gedeelte van dit bijzondere gebouw.

DSC01979DSC01980DSC01984

Cordoba was in de Moorse periode gedurende 250 jaar de metropool voor de Moorse Spanjaarden. Gedurende deze periode groeide de Mezquita uit tot een grote moskee die een zelfde betekenis had als de moskee in Mekka voor de islamieten.

Na de reconquista (herovering door de Christenen) werd meteen gestart met de bouw van een katholieke, gotische  kathedraal, die samensmolt met de moskee.

DSC01977DSC01986DSC01988
Na het bezoek aan de Mezquita loop ik naar de “Basílica San Pedro” (Sint Jakob), waar ik een stempel haal voor in mijn credential. Ook zie ik een beeld van Sint Jakobus (in het Spaans: Santiago).

Het is weer een mooie zonnige dag met 29 C en de stad ziet er mooi uit.

Via de stadspoort “Puerta del Puente”

loop ik naar het “Alcázar de los Reyes”. Dit is een 14e eeuws paleis in de Mudejarstijl, met terrastuinen, Romeinse mozaïek en gotische torens met uitzicht.

DSC02010DSC02015DSC02017DSC02030DSC02037
Ik heb volop genoten van al dit mooi’s in Cordoba, maar ben ook blij dat ik morgen weer de Camino ga lopen, in een rustige natuurlijke omgeving.