Extra dag in Cordoba

13 april 2024 - Córdoba, Spanje

Zaterdag 13-4-24

Gisteravond samen gegeten met Rien en Marie-Hélène die beiden vandaag verder lopen op hun Camino richting Santiago de Compostella. Het is leuk om Marie-Hélène (als Francaise) Engels te horen praten en ze doet mij denken aan de Engelse politieman uit de serie Alo Alo die op een bijzondere manier Frans praat. Marie-Hélène praat bijzonder Engels 🙃.

In het hostel op de sfeervolle binnenplaats nog een “vino tinto” gedronken voordat ik het bed in duik.

DSC01943

Op deze vrije wandeldag kan ik uitslapen en ik slaap door tot dat de wekker gaat om 8.15 uur. In de bar om de hoek neem ik het typisch Spaans ontbijt: café con leche en geroosterd brood met tomaat, olijfolie en zout.

DSC01946
Aangezien ik het ticket voor de Mezquita voor 11.00 uur heb gekocht, heb ik alle tijd om nog door het oude Joodse centrum te lopen.

DSC01949

DSC01953

DSC01962

Op de sfeervolle binnenplaats bij de Mezquita koop ik een audio gids voor in de Mezquita.

DSC01963DSC01965

DSC01967
Om 11.00 uur ga ik naar binnen en ga genieten van al dat mooi’s in deze moskee-kathedraal.

Eerst bezoek ik het Moskee gedeelte van dit bijzondere gebouw.

DSC01979DSC01980DSC01984

DSC01994
Cordoba was in de Moorse periode gedurende 250 jaar de metropool voor de Moorse Spanjaarden. Gedurende deze periode groeide de Mezquita uit tot een grote moskee die een zelfde betekenis had als de moskee in Mekka voor de islamieten.

Na de reconquista (herovering door de Christenen) werd meteen gestart met de bouw van een katholieke, gotische  kathedraal, die samensmolt met de moskee.

DSC01977DSC01986DSC01988
Na het bezoek aan de Mezquita loop ik naar de “Basílica San Pedro” (Sint Jakob), waar ik een stempel haal voor in mijn credential. Ook zie ik een beeld van Sint Jakobus (in het Spaans: Santiago).

DSC02006
Het is weer een mooie zonnige dag met 29 C en de stad ziet er mooi uit.

DSC02003
Via de stadspoort “Puerta del Puente”

DSC02007
loop ik naar het “Alcázar de los Reyes”. Dit is een 14e eeuws paleis in de Mudejarstijl, met terrastuinen, Romeinse mozaïek en gotische torens met uitzicht.

DSC02010DSC02015DSC02017DSC02030DSC02037
Ik heb volop genoten van al dit mooi’s in Cordoba, maar ben ook blij dat ik morgen weer de Camino ga lopen, in een rustige natuurlijke omgeving.

1. Jos Solberg:
    13 april 2024
    Karel V gaf de toestemming om de Mezquita in een kathedraal te veranderen, maar toen de verbouwing klaar was, merkte hij op: ‘U heeft iets unieks vernietigd om iets middelmatigs te bouwen’... Voor de bezoeker blijft het echter een unieke ervaring...
  2. Noud Jacobs:
    13 april 2024
    Dank voor je aanvulling Jos. Weer wat wijzer geworden👍.
  3. Achim:
    14 april 2024
    Oh oh sorry Noud,ich war einmal in Granada und noch in Córdoba . Aber diese Moschee besichtige ich auch irgendwann mal.Deine Fotos bestärken meinen Wunsch ,Für morgen Buen Camino
  4. Noud Jacobs:
    14 april 2024
    Danke Achim. Der Moschee ist wunderschonn.

Jouw reactie