Etappe 17: van Santa Cruz naar Cordoba

12 april 2024 - Córdoba, Spanje

Vrijdag 12-4-24

etappe 17:  Santa Cruz naar Cordoba (28,0 km)

Gisteravond hebben we gezellig met 4 pelgrims samen gegeten:  Marie-Hélène, Anja en de 60 jarige Nederlander Rien Vlak uit Purmerend die 4,5 maand onbetaald verlof heeft opgenomen en in Malaga gestart is en naar Santiago de Compostella gaat lopen.

Marie-Hélène heeft vandaag contact gehad met Joachim die onderstaande foto doorstuurde van Marie-Hélène, Anja en ikzelf in Santa Cruz.

Santa Cruz 11-4-24
Vanmorgen eerst in het restaurant dat bij het hostel hoort, een ontbijt genomen (café con leche y tostadas con tomates). Als ik ga betalen (€2,50), zie ik Marie-Hélène en Anja nog even en neem (voor de zekerheid) afscheid van hun. Voor Anja is dit de laatste wandeldag en Marie-Hélène blijft maar 1 dag in Cordoba (en ik 2). Kans is aanwezig dat ik hun niet meer tref.

Vandaag kom ik geen horeca tegen op mijn pad en koop daarom bij de bakker een suikerbroodje als lunch.

Om 7.30 uur begin ik met de wandeling en ik geniet van de zonsopkomst.

De eerste 5,5 km gaan over een geasfalteerde weg door alleen maar olijfboomgaarden waar soms in gewerkt wordt.

Na 5,5 km sla ik af en ben blij deze binnenweg niet geasfalteerd is. Het landschap is mooi glooiend met hoofdzakelijk akkerbouwgrond.

Om 10.00 uur pauzeer ik even en eet een banaan. Kijk mooi uit op een “Finca” (boerderij).

Een halfuurtje later passeer ik een picknick plaats waar ik toch nog even ga zitten om van het uitzicht te genieten.

Dan komt Anja aanlopen die een slechte nachtrust heeft gehad en daarom besluit om een “tukje te doen” langs de kant van de weg.

Ook zie ik Rien terug en we lopen enige tijd samen verder.

Als Rien een pauze gaat nemen loop ik alleen verder nadat we onze gegevens hebben uitgewisseld en hebben afgesproken om vanavond samen te eten in Cordoba.

Op een gegeven moment zie ik Cordoba in de verte al liggen maar dan zijn het nog ca 10 km te gaan alvorens ik Cordoba bereik.

Het landschap is mooi glooiend.

Als ik Cordoba bereik, is het tijd voor café con ledge. Krijg dan een appje van Rien dat hij ook op een terras zit in Cordoba.

Als ik op stap en richting het centrum loop zie ik Rien terug. Samen lopen we richting de “Puente Romano” (de Romeinse brug) met aan de oever de befaamde Moskee-Kathedraal: de Mezquita.

Op de binnenplaats van de Mezquita koop ik voor morgenvroeg al vast een entree kaartje.

Via het gezellige centrum loop ik richting het hostel en koop onderweg mijn eerste ijsje 🍦op deze Camino.

Zie op meerdere plekken gezellige binnenplaatsjes.

Om 16.00 uur arriveer ik in het hostel en doe ik weer mijn dagelijkse dingen.