Etappe 17: van Santa Cruz naar Cordoba

12 april 2024 - Córdoba, Spanje

Vrijdag 12-4-24

etappe 17:  Santa Cruz naar Cordoba (28,0 km)

Gisteravond hebben we gezellig met 4 pelgrims samen gegeten:  Marie-Hélène, Anja en de 60 jarige Nederlander Rien Vlak uit Purmerend die 4,5 maand onbetaald verlof heeft opgenomen en in Malaga gestart is en naar Santiago de Compostella gaat lopen.

Marie-Hélène heeft vandaag contact gehad met Joachim die onderstaande foto doorstuurde van Marie-Hélène, Anja en ikzelf in Santa Cruz.

Santa Cruz 11-4-24
Vanmorgen eerst in het restaurant dat bij het hostel hoort, een ontbijt genomen (café con leche y tostadas con tomates). Als ik ga betalen (€2,50), zie ik Marie-Hélène en Anja nog even en neem (voor de zekerheid) afscheid van hun. Voor Anja is dit de laatste wandeldag en Marie-Hélène blijft maar 1 dag in Cordoba (en ik 2). Kans is aanwezig dat ik hun niet meer tref.

Vandaag kom ik geen horeca tegen op mijn pad en koop daarom bij de bakker een suikerbroodje als lunch.

Om 7.30 uur begin ik met de wandeling en ik geniet van de zonsopkomst.

DSC01894

De eerste 5,5 km gaan over een geasfalteerde weg door alleen maar olijfboomgaarden waar soms in gewerkt wordt.

DSC01902DSC01904

Na 5,5 km sla ik af en ben blij deze binnenweg niet geasfalteerd is. Het landschap is mooi glooiend met hoofdzakelijk akkerbouwgrond.

DSC01899

Om 10.00 uur pauzeer ik even en eet een banaan. Kijk mooi uit op een “Finca” (boerderij).

DSC01908

Een halfuurtje later passeer ik een picknick plaats waar ik toch nog even ga zitten om van het uitzicht te genieten.

DSC01909DSC01911

Dan komt Anja aanlopen die een slechte nachtrust heeft gehad en daarom besluit om een “tukje te doen” langs de kant van de weg.

Ook zie ik Rien terug en we lopen enige tijd samen verder.

Als Rien een pauze gaat nemen loop ik alleen verder nadat we onze gegevens hebben uitgewisseld en hebben afgesproken om vanavond samen te eten in Cordoba.

Op een gegeven moment zie ik Cordoba in de verte al liggen maar dan zijn het nog ca 10 km te gaan alvorens ik Cordoba bereik.

Het landschap is mooi glooiend.

DSC01912
Als ik Cordoba bereik, is het tijd voor café con ledge. Krijg dan een appje van Rien dat hij ook op een terras zit in Cordoba.

Als ik op stap en richting het centrum loop zie ik Rien terug. Samen lopen we richting de “Puente Romano” (de Romeinse brug) met aan de oever de befaamde Moskee-Kathedraal: de Mezquita.

DSC01930

DSC01931
Op de binnenplaats van de Mezquita koop ik voor morgenvroeg al vast een entree kaartje.

DSC01932

DSC01933
Via het gezellige centrum loop ik richting het hostel en koop onderweg mijn eerste ijsje 🍦op deze Camino.

Zie op meerdere plekken gezellige binnenplaatsjes.

DSC01935
Om 16.00 uur arriveer ik in het hostel en doe ik weer mijn dagelijkse dingen.

1. Fred Roethof:
    12 april 2024
    Zooo, dit is, volgens mij, wel een van mooiste routes geweest. Wat een mooie natuur en natuurlijk die brug. Ook nog gezelschap, dus volgens mij heb je bijzonder leuke dag gehad!😃
  2. Noud Jacobs:
    12 april 2024
    Het was weer een bijzondere dag Fred en die is (gelukkig) nog niet om.😊
  3. Jos Solberg:
    12 april 2024
    Mooie etappe, Cordoba is geweldig! De Mezquita uiteraard, maar er is ook een Santiago-kerk. De beelden roepen veel herinneringen bij me op... Zeker de moeite waard om er een dag extra te blijven!
  4. Noud Jacobs:
    12 april 2024
    Hoi Jos, de Santiago kerk ga ik ook bezoeken maar ik verheug mij met name op de Mezquita.
    Leuk om te lezen dat de beelden herinneringen oproepen van jouw eigen Camino.
  5. Achim:
    12 april 2024
    Hola Noud, werde mal auf der Karte gucken wo du gerade bist 👍In Córdoba war ich auch schon, sehr schön dort,viel zu besichtigen Lg
  6. Noud Jacobs:
    12 april 2024
    Cordoba ist in der Tat wunderschön, Achim.
  7. Eva:
    13 april 2024
    Hoi Noud ,
    Leuk om weer eens iets te lezen van je wandel reis .
    Prachtige plaatjes erbij , wat is het mooi daar.
    Hier nu ook heerlijk zonnetje .
    Geniet en veel succes !
    Groetjes Eva