Etappe 15: van Baena naar Casta del Rio

10 april 2024 - Baena, Spanje

Woensdag 10-4-24

Etappe 15:  Baena naar Casta del Rio  (20,6 km)

Gisteren het aardige plaatsje Baena verkend met vrij veel oude gebouwen (waaronder de overblijfselen van een Moors vestigingswerk uit de 9e eeuw) en sfeervolle smalle straatjes.

DSC01791

DSC01790

DSC01796

Vanuit de Albergue heb je een prachtig uitzicht over de omgeving.

DSC01788
Gisteravond bij de Lidl inkopen gedaan (fruit en water) en als ik door het oude centrum terug loop naar de Albergue, hoor ik op straat overal Spaanse gitaarmuziek, hetgeen bijdraagt aan een sfeervolle beleving van de stad.

DSC01793

Vanmorgen ontbeten in een bar in Baena. Als ik klaar ben en op pad wil gaan, komt er pelgrim binnen lopen waar ik een praatje mee maak. Ze is een Duitse en geeft aan dat er ook nog een andere Duitse pelgrim deze Camino loopt.

Om 8.30 uur ga ik op pad en loop weer door een landschap met olijfbomen.

DSC01807
Zie nu voor het eerst ook een perceel met druiven die (evenals de olijven) ook extra water krijgen om te kunnen overleven in dit droge klimaat.

DSC01798
Ook vandaag zie ik weer brede stroken met bloemen langs de weg.

DSC01801DSC01806
Om 10.30 uur kom ik aan bij de rivier “Rio Guadajoz”, waar ik een pauze inlas bij een picknick plaats tussen de bloemen en wat fruit eet. DSC01822

DSC01821
Daarna loop ik ca 12 km parallel aan deze rivier over een weinig bereden asfaltweg.

DSC01814

DSC01813
Zie op een gegeven moment een Spanjaard groene asperges zoeken die hier in het wild staan.

DSC01816
Af en toe zie ik een oude boerderij en uitlopers van de rivier die droog staan.DSC01829DSC01833
Net voor Castro del Rio kom ik een herder met een kudde geiten tegen waarvan sommige geiten zo’n groot uier hebben dat ze daardoor niet goed meer kunnen lopen.DSC01835
Om 14.00 uur arriveer ik in Castro del Rio.

DSC01837
De deur van de Albergue is gesloten maar als ik op de deur bonk, maakt de Duitse pelgrim Joachim (uit Beieren) de deur voor mij open.

Doe dan weer mijn dagelijkse dingen en dan arriveert de Franse Marie-Hélène (uit Bretagne) waar ik een leuk gesprek mee voer.

DSC01839
Ze is blij dat ze nu een pelgrim treft. Ze is gestart in Malaga en heeft bijna geen pelgrim getroffen.
We gaan zo meteen het stadje verkennen en vanavond ook ergens samen eten.

1. Miets:
    10 april 2024
    Noud, was benieuwd of je nu meer pelgrims treft die deze route lopen. Ja dus. Zo druk als op de Camino Frances hoop ik voor jou dat het niet wordt. Daar is geen aardigheid aan om iedere keer maar te hopen dat je een slaapplek vind. De natuur is prachtig. Bon camino 👍
  2. Noud Jacobs:
    10 april 2024
    Hoi Miets, heb nu al meer pelgrims ontmoet (3) als in de 13 wandeldagen in november.
  3. Achim:
    11 april 2024
    Leider bin ich nicht pilgern sondern helfe meinem Sohn zu renovieren,aber das mache ich gerne, Buen Camino
  4. Noud Jacobs:
    11 april 2024
    Du machst einen guten Job Achim👍.
  5. Achim:
    Gib alles Noud 👍😂