Etappe 14: van Alcaudete naar Baena

9 april 2024 - Baena, Spanje

Dinsdag 9-4-24:

Etappe 14:  Alcaudete naar Baena  (26,6 km)

De vlucht gistermorgen van Eindhoven naar Malaga liep niet geheel vlekkeloos. Voor de start bleek er van 2 mensen wel de koffers in het vliegtuig te zijn maar deze 2 passagiers zaten niet in het vliegtuig. Daarom moest eerst deze koffers uit het vliegtuig gehaald worden voor de start. Aangezien we ook tegenwind hadden duurde de vlucht wat langer dan gepland. In het vliegtuig een leuk gesprek gevoerd met een corpulente, gezellige en wat oudere Brabander (ca 61 jaar🙃) die met groep mannen een week ging  golfen in Zuid Spanje.

Met de trein naar het centrum van Malaga gereisd waar ik nog voldoende tijd had om te lunchen en een stempel te halen voor in mijn credential bij de bijzondere kathedraal met 1,5 toren.

Om 14.00 uur met de sneltrein naar Cordoba en daarna met de bus naar Alcaudete waar ik om 17.00 uur arriveer.

Vanmorgen om 7 uur uit de veren en om 7.30 uur op stap. In Alcaudete café con leche genuttigd in een barretje. Aangezien er vandaag geen horeca onderweg is, heb ik een stokbrood met kaas gekocht voor het ontbijt en de lunch.
De route komt langs het gemeentehuis en ik loop naar binnen om een stempel te bemachtigen voor in mijn credential.

Vandaag heb ik een mooie route in een bergachtig gebied met veel olijven.

Kom langs een groot solarveld met zonnepanelen die op palen staan, waarbij de panelen zowel kunnen draaien als kantelen waardoor ze meer zonnestralen zullen ontvangen. Ben benieuwd of er ook een goede businesscase is, waarbij de extra investering van deze installatie verantwoord is door de meeropbrengst.

Vandaag zie ik ook zeer veel bloemen en met name witte bloemen met gele stampers.

Volgens Google lens is dit de kamille bloem die mij geen positieve associatie geeft. Als kind een “jeugd-trauma” 🙂 opgelopen omdat we kamille thee kregen als we ziek waren en “dae waas neet te zoepe”.
Daarnaast zie ik nog veel meer soorten bloemen langs de weg waaronder de volgende:DSC01738DSC01761

Zie vandaag voor het eerst in de 14 dagen dat ik in Andalusië wandel, de prachtige vogel: “de hop”. Het ging erg snel waardoor ik geen foto heb kunnen maken en heb daarom onderstaande foto van de hop van internet gehaald.

Volgens Arno zie je die vaak in Andalusië en het begint er op te lijken dat ik hem (een beetje) ga geloven😊.

Om ca 11.00 uur kom ik aan bij het droogliggend meer “Laguna del Salobrai”. In plaats van water zie ik nu alleen paarse bloemen.

Hier eet ik mijn stokbroodje kaas als ontbijt.

Het weer is mooi met een stralende zon en ik rits dan ook de pijpen los van mijn wandelbroek en loop vervolgens verder in korte broek en T-shirt.

Passeer de mooie oude Finca Pascualico.

Vlak voor mijn eindbestemming Baena kom ik langs een fabriek waar olijven verwerkt worden waar een onprettige geur van af komt.

On 14.30 uur arriveer ik in Baena en ga eerst uitgebreid lunchen:  een grote salade van het huis met een lekker glas bier.

15.30 uur arriveer ik in de Albergue waar ik weer mijn standaard werkzaamheden uitvoer: douchen, kleren wassen, foto’s uitzoeken en mijn reisblog schrijven.

Mijn eerste wandeling zit er op en ik heb weer volop genoten van al dat moois onderweg.