Etappe 14: van Alcaudete naar Baena

9 april 2024 - Baena, Spanje

Dinsdag 9-4-24:

Etappe 14:  Alcaudete naar Baena  (26,6 km)

De vlucht gistermorgen van Eindhoven naar Malaga liep niet geheel vlekkeloos. Voor de start bleek er van 2 mensen wel de koffers in het vliegtuig te zijn maar deze 2 passagiers zaten niet in het vliegtuig. Daarom moest eerst deze koffers uit het vliegtuig gehaald worden voor de start. Aangezien we ook tegenwind hadden duurde de vlucht wat langer dan gepland. In het vliegtuig een leuk gesprek gevoerd met een corpulente, gezellige en wat oudere Brabander (ca 61 jaar🙃) die met groep mannen een week ging  golfen in Zuid Spanje.

Met de trein naar het centrum van Malaga gereisd waar ik nog voldoende tijd had om te lunchen en een stempel te halen voor in mijn credential bij de bijzondere kathedraal met 1,5 toren.

IMG_1404DSC01671

Om 14.00 uur met de sneltrein naar Cordoba en daarna met de bus naar Alcaudete waar ik om 17.00 uur arriveer.

Vanmorgen om 7 uur uit de veren en om 7.30 uur op stap. In Alcaudete café con leche genuttigd in een barretje. Aangezien er vandaag geen horeca onderweg is, heb ik een stokbrood met kaas gekocht voor het ontbijt en de lunch.
De route komt langs het gemeentehuis en ik loop naar binnen om een stempel te bemachtigen voor in mijn credential.

DSC01694

DSC01697
Vandaag heb ik een mooie route in een bergachtig gebied met veel olijven.

DSC01716

Kom langs een groot solarveld met zonnepanelen die op palen staan, waarbij de panelen zowel kunnen draaien als kantelen waardoor ze meer zonnestralen zullen ontvangen. Ben benieuwd of er ook een goede businesscase is, waarbij de extra investering van deze installatie verantwoord is door de meeropbrengst.

DSC01708
Vandaag zie ik ook zeer veel bloemen en met name witte bloemen met gele stampers.

DSC01780

Volgens Google lens is dit de kamille bloem die mij geen positieve associatie geeft. Als kind een “jeugd-trauma” 🙂 opgelopen omdat we kamille thee kregen als we ziek waren en “dae waas neet te zoepe”.
Daarnaast zie ik nog veel meer soorten bloemen langs de weg waaronder de volgende:DSC01738DSC01761

Zie vandaag voor het eerst in de 14 dagen dat ik in Andalusië wandel, de prachtige vogel: “de hop”. Het ging erg snel waardoor ik geen foto heb kunnen maken en heb daarom onderstaande foto van de hop van internet gehaald.

IMG_1418
Volgens Arno zie je die vaak in Andalusië en het begint er op te lijken dat ik hem (een beetje) ga geloven😊.

Om ca 11.00 uur kom ik aan bij het droogliggend meer “Laguna del Salobrai”. In plaats van water zie ik nu alleen paarse bloemen.

DSC01752
Hier eet ik mijn stokbroodje kaas als ontbijt.

Het weer is mooi met een stralende zon en ik rits dan ook de pijpen los van mijn wandelbroek en loop vervolgens verder in korte broek en T-shirt.

DSC01769
Passeer de mooie oude Finca Pascualico.

DSC01775
Vlak voor mijn eindbestemming Baena kom ik langs een fabriek waar olijven verwerkt worden waar een onprettige geur van af komt.

On 14.30 uur arriveer ik in Baena en ga eerst uitgebreid lunchen:  een grote salade van het huis met een lekker glas bier.

15.30 uur arriveer ik in de Albergue waar ik weer mijn standaard werkzaamheden uitvoer: douchen, kleren wassen, foto’s uitzoeken en mijn reisblog schrijven.

IMG_1420

DSC01785
Mijn eerste wandeling zit er op en ik heb weer volop genoten van al dat moois onderweg.

1. Pieter Hanssen:
    9 april 2024
    Man man wat un leave! Ut is desse alles mos loape! Ig doon ut lever met de motor....mer wea wet goan ig aug nog uns loape!!
  2. Noud Jacobs:
    9 april 2024
    Ja ja, Pieter gaat misschien lopen…..,,😂
  3. Arno Giethoorn:
    9 april 2024
    Wat geweldig dat je de hop nu eindelijk gezien hebt Noud. Ook mooi te lezen dat je me een beetje gaat geloven 😜
    Geniet van de komende tijd!
  4. Noud Jacobs:
    9 april 2024
    Oei….. je hebt het gelezen 😅. Bedankt voor je bericht.
  5. Fred Roethof:
    9 april 2024
    Hai Noud, kop is er af. Gestart met een mooi veelzijdig verhaal, in een mooie omgeving. Succes met wandelen en je foto’s en verhaal. Persoonlijk blijf ik mij verbazen om pas om 11.00 te ontbijten😵‍💫.
  6. Noud Jacobs:
    9 april 2024
    Dank je Fred en een laat ontbijt (als dat zo uit komt) went.
  7. Achim:
    Sehr schöner Reisebericht Noud.Weiter so und Buen Camino
  8. Noud Jacobs:
    Danke Achim.
  9. Jos Solberg:
    9 april 2024
    Elke tocht begint met de eerste stap... je bent weer 'op weg' en Merida is zeer de moeite waard om uiteindelijk aan te komen... Buen Camino!
    Groetend, Jos
  10. Noud Jacobs:
    9 april 2024
    Dank je Jos. De eerste stap is inderdaad gezet.
  11. Miets:
    9 april 2024
    Mooi, dat je zo geniet van de bloemen onderweg. Het lopen gaat je weer goed af. Veel wandelplezier 👍
  12. Noud Jacobs:
    9 april 2024
    Dank je Miets en jij nog veel plezier gewenst “met het niksen” de komende dagen.
  13. Henk:
    10 april 2024
    Leuk je weer te volgen. Het ziet erna uit dat je mooi weer krijgt de komende tijd. Geniet er van.
  14. Noud Jacobs:
    10 april 2024
    De vooruitzichten zijn goed.

Jouw reactie