Etappe 13: van Alcala la Real naar Alcaudete

25 november 2023 - Alcaudete, Spanje

Zaterdag 25-11-23

Etappe 13: Alcala la Real naar Alcaudete (26,8 km)

Toen ik vanmorgen de stad in liep voor een ontbijt, loop ik nog even de kloosterkerk van de “Encarnación” in. Een prachtige kerk en als ik door een houten raamwerk kijk, zie ik ca 40 nonnen zitten die stil zitten te bidden.

Als ik de kerk verlaat zwaait er een non nog voorzichtig naar mij. Ik denk dat ze mijn jacobsschelp aan de rugzak heeft gezien en vermoed dat ik een vroom Christen ben, onderweg naar Santiago.😊

Na mijn ontbijt in een bar loop ik de stad uit en herken ik de rotonde waar ik gisteren ook gelopen heb. Loop dus de verkeerde richting uit.🙃 Maak vandaag dus wat extra km’rs.

Het is vanmorgen niet zo koud als de afgelopen 2 dagen en de zon schijnt al volop.

Na enige tijd te hebben gelopen passeer ik een middeleeuwse brug.

DSC01461
Ook vandaag loop ik bijna de hele dag door de olijvenstreek waar ze volop aan het oogsten zijn. Zie 2 mannen die bij kleine olijfbomen aan het oogsten zijn, waarbij 1 man met een handtrilapparaat de olijven lostrilt.

DSC01463
Het wordt wat eentonig maar wederom geniet ik van de omgeving.

DSC01468

DSC01470
Voor het eerst zie ik een oude wasplaats die je in Noord Spanje veel meer ziet.

DSC01465

Rond het middag uur kom ik aan in Ventas del Carrizal waar ik de lunch nuttig.

Daarna weer via binnenwegen tussen de olijfboomgaarden richting mijn eindbestemming voor vandaag.

DSC01474DSC01473DSC01476
Als ik Alcaudete binnenloop, kom ik langs de kloosterkerk “Ermita Nuestra Señora de la Fuensanta”.

DSC01477

Hier maak ik een praatje met de 3e pelgrim die ik tref op deze Camino. Het is een Spanjaard (Alfredo) die alleen vandaag en morgen een etappe loopt van de Camino Mozarabe.