Etappe 10: van Granada naar Pinos Puente

22 november 2023 - Pinos Puente, Spanje

Woensdag 22-11-23

Etappe 10:  Granada naar Pinos Puente (21,6 km)

Vanmorgen weer vroeg uit de veren en de kamergenoot uit Kazachstan zie en spreek ik nog even voordat ik om 7.45 uur het hostel verlaat.

Loop nog even langs de kathedraal en ontbijt daar in de buurt.

DSC01291
Loop nog even een oude prachtige kerk binnen en als ik naar buiten loop vraagt een oude vrouw of ik een pelgrim ben. Zij geeft trots aan “yo tambien soy perigrina” en dat ze vanuit Granada een Camino gelopen heeft naar Santiago.

Ze wenst mij een goede Camino toe met de pelgrimsgroeten: “Buen Camino” en “Ultreia”.

Het duurt vervolgens meer dan een uur voordat ik de bebouwing van Granada achter mij laat en door het buitengebied loop. Zie een bord waarop de etappe van vandaag op aangegeven staat.

DSC01299

Voor het eerst op deze Camino zie ik ook grote percelen landbouwgrond met o.a. percelen met groene asperges.

DSC01300
Rond 11.00 uur kom ik aan in Atarfe en loop het gemeentehuis binnen voor stempel voor in mijn credential. Helaas hebben ze die niet en als ik naar buiten loop spreekt een jonge man (Daniël) mij aan en loopt met mij naar het politiebureau waar ik alsnog mijn stempel bekom. Daniël is een zwem- en gymleraar die in het verleden al 3 Camino’s gelopen heeft. Leuk om wederom een “collega” pelgrim te ontmoeten.

Aan de rand van Atarfe kom ik langs een grote hal waar o.a. stierengevechten gehouden worden.

DSC01305
Na een half uurtje lopen zie ik een oude verlaten cementfabriek.

DSC01306

Zie veel graffiti op de muren en heb die als “Urbex-fotograaf” ook deels gefotografeerd.

DSC01308

DSC01310
Het laatste stuk van de wandeling is langs een spoorlijn waar de hogesnelheidstrein mij meerdere malen passeert.

DSC01313
Op de landbouwpercelen maakt men gebruik van irrigatiekanalen.

DSC01316
Telkens als ik in (Zuid-)Spanje loop, valt het mij op dat er erg veel illegaal afval gedumpt wordt dat een bijzonder rommelig beeld veroorzaakt.

DSC01320

Om 14.00 uur kom ik aan in Pinos Puente en check ik in bij hotel Montserrat.

Na de dagelijkse dingen te hebben gedaan, maak ik een rondje door het dorp en zie ik de bijzondere brug over de Rio Cubillas.

DSC01324
Voor de kerk zie ik een soort (kunstmatige) kerstboom staan die ik al in meerdere plaatsen heb gezien.

DSC01337
Het was vandaag een rustige etappe zonder hoogteverschillen, waardoor het erg relaxed lopen was vandaag.

1. Bernhard:
    22 november 2023
    Hallo Noud,ich verfolge deinen Blog mit grossem Interesse.Tolle Bilder.Viele Pilger scheinen nicht unterwegs zu sein?Ich überlege, ob ich den Weg naechstes Frühjahr pilgern könnte.Auf jeden Fall hast du mich inspiriert.Weiterhin buon camino.
  2. Noud Jacobs:
    22 november 2023
    Danke Bernhard,
    Ich bin bisher nur 2 Pilgern begegnet. Schön zu hören, dass du diessen Camino nächstes Jahr vielleicht auch gehst. Ich genieße jeden Tag auf diesem Camino.
  3. Herm Verbugt:
    23 november 2023
    Dag Noud, met veel genoegen lees ik je dagelijkse verhaal. Het is duidelijk dat je ook weer van deze tocht erg geniet. Veel plezier gewenst en kom weer goed terug.
  4. Noud Jacobs:
    23 november 2023
    Dank je Herm en leuk om te horen.