Etappe 1: van Almería naar Rioja

12 november 2023 - La Rioja, Spanje

Zaterdag 11-11-23

in alle vroegte door Ans naar het vliegveld gebracht en daar om 5.00 uur gearriveerd.

Na afscheid te hebben genomen van Ans voor de komende 3 weken en mijn rugzak te hebben afgeleverd als ruimbagage (waardoor ik ook mijn 2 wandelstokken kon meenemen) mijn deel van de start van de “vasteloaves-periode” gevierd middels het luisteren naar Venlose carnavalsliedjes.

Na een voorspoedige vlucht landden we om 10.00 uur in Malaga en ga ik met de trein naar het centrum van de stad waar ik lunch.

Vervolgens om 12.15 uur middels een langdurige bustocht langs de kust naar Almeria gereisd waar ik rond 17.00 uur arriveer.

DSC00688
Het laatste stuk van de busreis zie ik zeer veel eenvoudige groentekassen van plastic die een rommelig beeld veroorzaken ik het landschap.

In Almería bezoek ik eerst de mooie kathedraal en krijg hier de eerste stempel voor in mijn credential (pelgrimspaspoort).

DSC00726DSC00729DSC00735

DSC00740

‘s Avonds een rondje door de drukke oude binnenstad gemaakt en wat gegeten.

Als ik om 21.00 uur terugkom bij het klooster waar ik overnacht, wordt ik aangenaam verrast door een processie voor het klooster.

DSC00757

DSC00756

Zondag 12-11-23

Etappe 1:  Almeria naar Rioja  (17,8 km)

Aangezien het vandaag maar een korte etappe is, heb ik vanmorgen nog alle tijd om de stad te bezichtigen. Om 7.20 uur ga ik op pad.

DSC00783

DSC00768

Als ik bij het Moorse fort Alcazaba (10e eeuw) aankom, is deze nog gesloten.

DSC00782

DSC00770
Als ik langs het fort loop zie ik dat er bij de helft van de geparkeerde auto’s de portierruit is ingetikt en meld dit bij een politieagent die ik even later tegen kom.

Daarna is het tijd voor het ontbijt bij een barretje: “café con leche y sándwich con tomate y queso”.

Als ik opstap zie ik de polieagent weer terug die mij melde dat er van 16 auto’s de portierruiten waren ingetikt.

Daarna start mijn Camino Mozarabe en kan ik de gele pijlen volgen.

DSC00790

De hele dag heb ik zon met in de middag 24 C: 🌞perfect wandelweer!.

Een deel van de Camino loopt door de droge rivierbedding van de “Rio Andarax” met veel zwerfvuil.

DSC00789

Onderweg zie ik 2 Spaanse schoonheden die bij een primitief stalletje langs de weg “churros” aan het bakken zijn en die gretig worden afgenomen.

DSC00793

In Pechina pauzeer ik even bij een mooi dorpsplein en eet een banaan.

DSC00795

Even verder maak ik (in mijn beste Spaans) een praatje met een oude man die met zijn familie olijven aan het oogsten is en die in het verleden 3 jaar als gastarbeider in Nederland gewerkt heeft bij de Hoogovens.

DSC00798

Voor mijn eindbestemming passeer ik een mooie brug over de Rio Andarax en

DSC00805
om 13.00 uur arriveer ik bij de Albergue in Rioja.

DSC00806

Na de douche en de handwas te hebben gedaan heb ik bij het plaatselijke tapas-restaurant heerlijk gegeten en gedronken.

Volgens mij was het hele dorp uitgestorven en waren alle dorpsbewoners (en een buitenlander) op deze zondagmiddag aan het eten bij dit restaurant dat afgeladen vol was.
Kijk met veel plezier terug op mijn eerste wandeldag en ben benieuwd wat de komende dagen mij gaan brengen.

1. Miets:
    12 november 2023
    De eerste wandeldag zit erop. Je hebt vandaag alles mee. Je goede daad voor het melden van de ingetikte ruitjes. De koffie voor vertrek, het mooie weer, de mooie dames, de man die 3 jaar in Nederland heeft gewerkt en misschien blij was dat hij nog een woordje Nederlands sprak? Het goede eten tussen de plaatselijke bevolking wat wil je nog meer. Bon Camino 👍
  2. Noud Jacobs:
    12 november 2023
    Het was weer bijzonder Miets en de gastarbeider sprak geen woord Nederlands😃.
  3. Herm Verbugt:
    12 november 2023
    Dag Noud, weer een geweldige tocht voor de boeg en wens je veel wandelplezier. Groeten vanuit Tenerife van Loes en Herm
  4. Noud Jacobs:
    Hoi Herm,
    Bedankt en jullie ook veel plezier gewenst op Tenerife.
  5. Mathé:
    12 november 2023
    Beste Noud, geniet van weer een mooie trip. Dan kan ik weer genieten van jouw verhalen en mooie foto’s.
  6. Noud Jacobs:
    12 november 2023
    Dank je Math’e en leuk om te horen dat je de reisblog kunt waarderen.
  7. Marlies:
    12 november 2023
    Hoi Noud. Ik ga je weer volgen met plezier. Mooie eerste dag, en genieten weer!👍🏻
  8. Noud Jacobs:
    12 november 2023
    Dank je Marlies en leuk dat je mij volgt.
  9. Esther:
    12 november 2023
    Ha pap, dit klinkt als een goede start van je camino! Veel wandelplezier :)
  10. Noud Jacobs:
    12 november 2023
    Dank je Esther en het was inderdaad een prima start.👍
  11. Riky Hendricks:
    12 november 2023
    Veel wandelplezier! Kunnen wij weer meegenieten en leuk dat je toch een beetje de carnaval hebt geproefd!
  12. Noud Jacobs:
    12 november 2023
    Dank je Riky en leuk dat jullie meegenieten.
  13. Jos Solberg:
    Buen Camino Noud!
  14. Noud Jacobs:
    Dank je Jos.
  15. Gerda:
    12 november 2023
    Ik wens je veel wandel plezier met mooi weer
    De eerste mooie foto's vertellen ook hoe je wandeldag verloopt.
  16. Noud Jacobs:
    Dank je Gerda
  17. Kühnle Volker:
    13 november 2023
    Supper info will man gerade mit laufen
  18. Noud Jacobs:
    13 november 2023
    Du hast genügend Zeit Volker um mit zu Wandern. Würde mich freuen dich im Andalusien zu sehen😊.
  19. Ton Lennaerts:
    13 november 2023
    Fijne wandeling Noud! En geniet van alle schoonheden. Zolang je er alleen naar kijkt is er niets aan de hand 😊
  20. Noud Jacobs:
    13 november 2023
    Dank je Ton voor je wijze raad. Ik zal (op afstand) blijven genieten van alle schoonheden die ik zie.😊
  21. Bernhard:
    13 november 2023
    Glückwunsch zum gelungenen Start deiner Pilgertour.Bis du ans Ziel kommst,kann ich bestimmt alles lesen,was du schreibst.
  22. Noud Jacobs:
    13 november 2023
    Der Anfang war einfach Bernard und ich bin zuversichtlich, dass du (als ehemaliger Lehrer) die niederländischen Texte meines Reiseblogs bald verstehst.😊